Leon Ramakers
Jarenlang was hij directeur van MOJO en als iemand weet hoe de wereld van de livemuziek in elkaar zit, is het Leon wel.
Stellig zegt hij: “Als je niet gek van muziek bent, hoef je niet eens te gaan proberen boeker te worden. Maar daarnaast moet je ook het commerciële oog bezitten om objectief te kunnen beoordelen hoeveel mensen jouw concert zal trekken en hoeveel ze daarvoor willen betalen.”
Zelf raakte hij betrokken bij het bedrijf toen hij in 1969 in Delft een concertposter zag hangen. Die bleek van Berry Visser te zijn en ze werden partners in wat nu nog steeds MOJO is. Al is Leon alweer een tijdje directeur af, boeken blijft hij doen. “Vooral heel oude acts, en artiesten met een manager waar ik al jaren contact mee heb, zoals Springsteen, McCartney, P!nk, Robbie Williams, U2…”
Voor eventuele opvolgers heeft hij nog wel advies. “Als concertorganisator heb je twee ‘klanten’: de muzikant en het publiek. Voor die twee moet je je openstellen en dienstbaar aan hen willen zijn. Ik ben altijd nieuwsgierig geweest. Naar muziek, maar ook naar de commerciële kant van het vak. Je moet met managers en agenten kunnen praten op een niveau van gelijkheid. Dus probeer alle kanten van de muziekbusiness te kennen en begrijpen: platencontracten, publishing, neighbouring rights, 360 graden deals, alles.”