Pinkpop is Limburg, Brand is Limburg
Als er iets is dat Pinkpop onderscheidt van andere festivals, is het de breedte van de programmering. Van pure hitparadepop tot knetterharde metal. Het publiek dat daarop afkomt is dan ook uitermate divers en vaak betreft het hier meerdere generaties die allen wat van hun gading vinden binnen de programmering. De jongste generatie gaat los op Justin Bieber en Martin Garrix, terwijl de ouders juist gaan voor singer-songwriters als Passenger of juist de keiharde metal van Five Finger Death Punch. Voor festivalpartners kan het inspelen op die breedte een uitdaging zijn, maar het kan ook een uitgelezen moment zijn om juist generaties te binden of om een breed gepositioneerd product te ondersteunen.
Limburgs trots Brand was als biermerk net als eerdere jaren prominent aanwezig op Pinkpop. Net als in 2016 is Brand aanwezig met een zeer goed bezocht eigen terras waar speciaalbieren worden geschonken. Het assortiment is uitgebreid ten opzichte van 2016 en het terras heeft een nieuwe en grotere locatie op het terrein gekregen. Daarnaast is ook het immense, gezichtsbepalende (en door de Pinkpop-bezoekers beklimbare) bierkrat weer teruggekeerd op het terrein. Inmiddels is het een traditioneel en gezichtsbepalend item geworden op Pinkpop, recht tegenover het hoofdpodium. Net als voorgaande jaren gebruiken bezoekers het als oriëntatie- of afspreekpunt, maar vooral ook als fotomoment, door vanaf het uitkijkpunt bovenop het krat selfies te maken en te delen op sociale media. Pinkpop is een trots evenement, dat zich sterk maakt voor de profilering van (Zuid) Limburg.
Boaz Disselkoen, Brand Manager Brand bij Heineken, vertelt op Pinkpop 2017 over de samenwerking die teruggaat naar allereerste editie van Pinkpop in 1970.
Jullie trappen het festivalseizoen af met jullie aanwezigheid hier op Pinkpop. Sinds de eerste editie is Brand hoofdsponsor van Pinkpop. Waarom zijn jullie destijds partner geworden?
“Pinkpop is onlosmakelijk verbonden met Limburg en dit geldt ook voor Brand. Mensen komen hier om iets mee te maken. Het is allebei een beleving, zowel Brand bier als Pinkpop, en die twee dingen komen waanzinnig mooi samen op het festival. We werken al bijna 50 jaar samen, sinds het ontstaan van Pinkpop. Brand en Pinkpop zijn daarmee samen gegroeid."
Hoe verloopt de samenwerking?
“Wij werken heel graag samen met Pinkpop, zeker in de aanloop ernaar toe. We kijken van te voren of alles er goed uitziet en dan zijn we aan beide kanten tevreden. En als we allebei tevreden zijn, dan zijn niet alleen wij tevreden maar ook de bezoeker en dat is voor zowel Pinkpop als Brand, by far, het belangrijkte.”
Wat doen jullie op het festival?
“Mensen op festivals komen echt om te genieten. Niet alleen van de muziek en de leuke ambiance, maar mensen willen ook genieten van een goed glas bier. Dat kan bij uitstek op het Brand Bijzondere Bieren terras waar elke festivalbezoeker onze verschillende Brand Speciaalbieren kan drinken. Er komt elk jaar eentje bij, dus het assortiment wordt steeds groter. Naast dat wij het Brand bier schenken bij alle barren, hebben wij ook de Krat. De megakrat is voor iedereen toegankelijk, daar heb je een prachtig uitzicht over het hele festival. Het leuke is dat het niet exclusief is voor bepaalde gasten, elke bezoeker kan het betreden. We proberen iedereen overal op de juiste manier de Pinkpop beleving en Brand beleving te geven.”
Wat brengt de samenwerking jullie?
“De mensen die hier komen, komen hier voor een waanzinnige beleving, voor de beste bands ter wereld, en wij geven ze, vinden wij zelf, het beste bier ter wereld. Ze komen hier om samen te genieten. En hoe kan dat beter dan met een heerlijk Brand biertje?”
Jullie sponsoren nog meer festivals van MOJO.
“We staan ook op Down The Rabbit Hole en Lowlands. Op beide festivals heeft Brand de Brand Bijzondere Bieren Bar. Een van de meest populaire barren op het festival. Het is leuk te zien dat mensen daar graag komen. Het goede van deze festivals is dat Heineken hier wordt geschonken als pils merk en wij proberen met onze portfolio van Heineken verschillende bieren neer te zetten. Waaronder Brand. En daar geldt weer hetzelfde, we hebben een waanzinnig mooi terras, daar kunnen mensen speciaal bier drinken. Maar we hebben ook Desperados staan, waar we met het Desperados stage voor de wat jongere festivalbezoekers een mooie ervaring kunnen bieden. We hebben de Cider bar, waar we de Ciders bekend kunnen maken onder het publiek. Zo zie je dat wij met een verschillend portfolio binnen Heineken, voor verschillende mensen andere belevingen kunnen creëren op zo’n evenement.”
Wat brengt de toekomst?
“We hopen nog jaren met Pinkpop samen te blijven werken. Het is voor ons een uniek festival, de beleving van de mensen die hier zijn, dat is al jaren zo geweest, die beleven Brand bier ook al sinds het begin van Pinkpop op de manier zoals dat alleen kan op een festival.”
Benieuwd wat MOJO festivals voor jouw merk kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.