Jan Willem Luyken over het NN North Sea Jazz Festival
"In 1982 ging ik voor het eerst met mijn vader naar North Sea Jazz. Hij ging dan naar de klassieke jazzmuziek, ik ging naar de nieuwe actuelere concerten en dan zagen we elkaar een paar keer per avond om wat te eten en drinken.”
Jan Willem Luyken is sinds de verhuizing naar Rotterdam in 2006 festivaldirecteur van het NN North Sea Jazz Festival en is al bezoeker sinds zijn jeugd. Hij kwam destijds aan het hoofd te staan van een festival dat al dertig jaar wereldwijde bekendheid genoot, de grootste artiesten naar Nederland bracht en enorm veel trouwe bezoekers had. Wat is volgens hem het geheim achter het jarenlange succes van North Sea Jazz? “North Sea Jazz is een festival voor alle leeftijden, letterlijk van acht tot tachtig. Ik denk dat we met vijftien podia, van heel klein tot heel groot, alles kunnen bieden. Van artistieke jazzmuziek tot grote artiesten en alles daar tussenin." Samen met een groep naar het festival gaan en je verdelen tussen de zalen is dus iets dat veel mensen, net als Jan Willem en zijn vader destijds, ook deze 43e editie zullen doen. Het NN North Sea Jazz Festival vindt op 13, 14 en 15 juli plaats in Ahoy in Rotterdam.
North Sea Jazz heeft in tegenstelling tot veel andere festivals een indoor setting. Dat maakt de festivalervaring anders dan bijvoorbeeld bij Pinkpop of Lowlands, vertelt Luyken. Het publiek hoeft niet in een tent te overnachten en je kan er bij wijze van spreken op je hakken heen.
“Ik durf te zeggen, zonder arrogant te willen zijn, dat North Sea Jazz in de wereld een uniek format is. Wij zijn het grootste indoor festival ter wereld.”
Het zijn niet alleen de constante inspanningen van het sterkte team achter North Sea Jazz die zorgen voor het succes, ook vele partners hebben in het verleden meegebouwd aan het festival. De samenwerkingen tussen merken en het festival zijn in de afgelopen jaren wel sterk veranderd. “Vroeger ging het vaak zo dat de directie een event leuk vond, en dan gingen ze er iets mee doen. Hingen ze een vlag op, iedereen blij,” vertelt Luyken lachend. “Tegenwoordig is alles te meten, er is veel meer accountability. Wat levert het op? Wat is de ROI? Je moet iets toevoegen aan het evenement. Hetzij activiteiten, hetzij een boodschap." Luyken stelt dat de samenwerking je tegenwoordig ook veel creatiever maakt. “Veel creatiever dan alleen een vlaggetje ophangen. Ik vind het de laatste tien jaar veel leuker geworden voor iedereen.” Belangrijk is dat alle drie de partijen tevreden zijn. Het publiek, de partner en de organisatie van het festival.
Enkele van de partners op het festival zijn bijvoorbeeld Heineken en Port of Rotterdam. “Het Heineken Dakterras is een van de hotspots van het festival die Heineken heeft geclaimd en waar we de beste Dj’s programmeren. Port of Rotterdam is geen consumerbrand, maar wel een partner waar ik heel trots op ben,” gaat Luyken verder. “Ik vind het heel stoer, het havenbedrijf van Rotterdam, een van de belangrijkste instituten van ons land, die partner is van ons evenement.” Voor Port of Rotterdam is relatiebeheer een belangrijke pijler, zij nodigen daarom hun relaties voor North Sea Jazz uit en zeggen op hun beurt dat North Sea Jazz met stip het populairste evenement is onder hun gasten. Partners zijn essentieel voor een festival, uiteraard in financiële zin, maar ze kunnen ook je merk versterken.
Wie denkt dat Luyken op zijn lauweren kan rusten omdat het festival toch wel succesvol blijft, heeft het mis. “Het is heel belangrijk het jezelf elk jaar weer lastig te maken. Het makkelijkst zou zijn elk jaar te copy-pasten, maar we innoveren zichtbaar op alle fronten.” De creativiteit om innovatief en verrassend te zijn komt van alle kanten. Van de productie-, de marketing-, de sponsorafdeling, vanuit het muzikale programmeringsteam, maar ook van derden, dus de partners. Een van de meest recente creatieve ideeën is de gloednieuwe talkshow met NN. Tijdens het festival vindt elke avond North Sea Late Night plaats op het NN Hudson Terrace. Bezoekers kunnen er de dag afsluiten en luisteren naar inspirerende live gesprekken. Er schuiven onder andere diverse Nederlandse en internationale artiesten aan om over uiteenlopende onderwerpen te praten.
Binnen de factoren die je in de hand hebt wil Luyken het allerbeste blijven neerzetten. Maar er zijn ook factoren die je niet in de hand hebt, zoals bijvoorbeeld de muzieksmaak van het publiek. “We hebben de laatste jaren natuurlijk heel veel geluk gehad dat de muziek die wij brengen, niet alleen jazz, maar ook soul en funk, mateloos populair is.”
Bij het NN North Sea Jazz Festival is de gemiddelde leeftijd van bezoekers 40 jaar, iets dat sinds 1992 gelijk is gebleven. Afvloeiing aan de bovenkant gebeurt natuurlijk en je moet voor aanwas aan de onderkant zorgen. “Dat doe je door programmering en het meegaan in nieuwe muziekstromen. Door het hanteren van de nieuwste marketingcommunicatie technieken en door uit te dragen dat North Sea Jazz voor iedereen is,” sluit Luyken af.