30 jan. 2020

Fan Journey

Merkkansen in elke fase van de customer journey van een live muziek event
Ln Infographic Data Festivalgoers Fansuitsnedevervaagd

Wist je dat er vier fases zijn in de Customer Journey van een live muziek evenement? Elke fase biedt kansen voor bedrijven en merken. Wat voelt de fan in de fases  en wat heeft hij nodig? Spring als partner op een waardevolle manier in op de behoeften van je doelgroep!

1. DISCOVER De Discover fase bestaat ten eerste uit de 'Artist discovery' en ten tweede uit de 'Show discovery'. 
2. PLAN De Plan fase bestaat uit 'Plan for Purchase' en 'Plan for Show'. 
3. LIVE EXPERIENCE De Experience fase bestaat uit 1. Aankomst 2. Pre-show in de zaal 3. Bij zitplaatsen en 4. Uitloop. 
4. RELIVE De Relive fase bestaat uit 'Direct na de show' en '1 tot 3 dagen na de show'.

De Live Music Customer Journey biedt kansen voor bedrijven en merken in elk van de volgende fases.

Ln Infographic Data Festivalgoers Fans (1)

Fase 1. Discover

De Discover fase bestaat uit 1. Artist discovery en 2. Show discovery. Fans horen over de artiesten en concerten via socials, word of mouth, blogs, mails, publicaties, playlists en lokale media. 

De fan vraagt zich in deze fases af of hij zijn favoriete tracks ergens live kan beluisteren, of de artiest wel gaat toeren, waar het concert is en wanneer hij het zijn vrienden als eerste kan vertellen?

De brand opportunities/merkkansen voor een partner zijn in de Discover fase:

  1. Help de fan nieuwe artiesten/muziek te ontdekken
  2. Zet nieuw talent in de kijker door custom content
  3. Promoot en investeer in nieuw talent
  4. Geef gepersonaliseerde concert aanbevelingen 

Fase 2. Plan

De Plan fase bestaat uit Plan for Purchase en Plan for Show. In de Plan for Puchase fase hebben fans contact met vrienden over wie er meegaat,  of de ticketprijs het waard is, de locatie van het concert en wie de kaartjes regelt.  

De fan maakt zich zorgen of hij zijn vrienden kan overtuigen en georganiseerd kan krijgen, of de tickets niet te duur zijn of dat het snel is uitverkocht en of hij wel als groep bij elkaar kan zitten. 

De brand opportunities voor een partner zijn in de Plan for Purchase fase:

  1. Help de fan om de juiste vrienden te integreren om het concert mee bij te wonen
  2. Partner worden in een peer-to-peer payment mogelijkheid
  3. Bied speciale toegang bij ticketaankoop 

In de Plan for show fase hebben fans contact met vrienden over waar en hoe laat ze elkaar ontmoeten, de outfit, haar en make-up, de weersverwachting, het transport en de setlist (de nummers die zullen worden gespeeld). 

De fan maakt zich zorgen maakt over wat er allemaal nog moet worden geregeld, of het gaat regenen en hoe duur alles zal zijn.

De brand opportunities voor een partner zijn in de Plan for Show fase:

  1. Zorg voor eenvoudige transportopties
  2. Bied handleidingen over mode, restaurants, routebeschrijvingen

Fase 3. Live Experience

De Experience fase bestaat uit 1. Aankomst 2. Pre-show in de zaal 3. Bij zitplaatsen 4. Uitloop. Fans zijn enthousiast, vinden een parkeerplaats, komen aan in de zaal, kopen eten en drinken en merchandise, gebruiken het toilet en ervaren de brand activatie van betrokken merken. Ze nemen foto’s, posten die op socials en genieten van het concert. Uiteindelijk verlaten ze de zaal en vertrekken via openbaar vervoer of auto. 

De fan maakt zich zorgen maakt over hoe druk het op de weg is, of hij te laat zal komen, waar hij moet parkeren, wat de afstand van de parkeerplaats tot de entree is, of de security streng zal zijn, of er nog meer activiteiten zijn, de prijs van het eten en de wachtrij, wifi en of er batterij oplaadservice is, het zicht op het podium, of de wc’s schoon zijn, of de artiest op tijd op het podium staat, de rijen bij het toilet en of je eten kunt krijgen bij het verlaten van de locatie?

De brand opportunities voor een partner zijn in de Experience fase:

  1. Bied een fast lane aan
  2. Bied transport alternatieven aan naar de concertlocatie
  3. Bied upgrade of VIP parking
  4. Bied leuke activiteiten ter plaatse
  5. Bied een pre-show party met kortingen op eten en drinken
  6. Upgrade de toilet ervaring met speciale voorzieningen
  7. Verbeter de ervaring voor fans met veldkaarten
  8. Bied zitplaats upgrades naar ‘VIP’ zithoek
  9. Upgrade de ‘VIP’ zitplaats met speciale voorzieningen zoals batterij oplaadservice en wifi
  10. Deel monsters uit bij uitloop
  11. Bied een fast lane bij uitloop
  12. Communiceer verkeersinformatie en tips aan fans bij uitloop

Fase 4. Relive

De Relive fase bestaat uit 1. Direct na de show en 2. 1 tot 3 dagen na de show. Fans genieten na van hun ervaring, bekijken hun foto’s en plaatsen de beste online, chatten met vrienden die er ook bij waren, lezen de recensies, zoeken naar content online, dragen de merchandise, luisteren naar de muziek van de artiest(en) en posten #TBT. 

De fan vraagt zich af waarom de band die éne favoriete track niet speelde, waar goede content over de show te vinden is en of het ‘t allemaal wel waard was.

De merkkansen voor een partner zijn in de Relive fase:

  1. Bied hoge kwalitatieve content van de show (foto’s, video’s, setlist)
  2. Creëer een merchandise pop-up post event
  3. Bied berichten aan van de artiest direct aan de fan
  4. Creëer een community van fans die de show bezochten
  5. Biedt kortingen voor toekomstige aankopen (tickets en merchandise)

Neem voor meer informatie contact met ons op.

Contact