ZIGGO EN WALKING WITH DINOSAURS: EEN HISTORISCHE MATCH
03.04.2018
‘Een onvergetelijke en indrukwekkende belevenis’ ‘Resultaatcijfers zijn hoger dan bij soortgelijke acties’ ‘De beoogde doelstellingen zijn daadwerkelijk behaald’
- Bezoekersprofiel matchte exact met eigen doelgroep
- Grote winactie via Ziggo-kanalen
- 50% bezoekers aan actiesite deed mee aan actie
- Combinatie sponsorpartnership en promotionele samenwerking
Het merk
Ziggo is een aanbieder van televisie, internet en telefonie diensten. Met 4,1 miljoen aansluitingen en een kleine 3 miljoen huishoudens is het bedrijf marktleider binnen haar verzorgingsgebied. Ziggo heeft de visie om door te groeien naar een volledig media- en entertainmentbedrijf dat informatie, beleving en entertainment bij zijn klanten brengt. Zo verbindt Ziggo miljoenen mensen en stelt deze mensen in staat om hun meest waardevolle ervaringen te delen, zoals live muziek. Om deze visie concreet te maken, zijn er diverse samenwerkingsverbanden aangegaan zoals met Ziggo Dome en daarin Club Ziggo, die beide hun deuren openden in juni 2012, en met televisiezender Xite. “Communicatie, informatie en entertainment spelen een belangrijke rol in het leven van miljoenen mensen. Wij zijn ons zeer bewust van onze verantwoordelijkheid”, aldus Bernard Dijkhuizen, CEO van Ziggo.
De aanleiding
De traditionele markten zijn sterk in elkaar aan het overlopen. Deze ontwikkelingen hebben invloed op concurrentie en substitutie. Nu visvijvers steeds kleiner worden en gelijktijdig bedreigingen op middellange termijn ontstaan, wordt klantbehoud en daarmee het creëren van klantloyaliteit belangrijker.
Ziggo wil de gids naar waardevolle ervaringen zijn en doet dit door mensen met elkaar te verbinden. Ziggo wil het entertainmentbedrijf van de toekomst worden. De organisatie profileert zich al een aantal jaar als een entertainmentleverancier en heeft zich zodoende in 2012 als naamsponsor verbonden aan Ziggo Dome. Om Club Ziggo te profileren als dé plek voor exclusieve belevenissen en om de relatie met huidige en potentiële klanten te verstevigen, is gekozen voor een samenwerking met BBC’s Walking With Dinosaurs.
De aanpak
Walking With Dinosaurs was voor Ziggo dé ideale voorstelling om hun doelstellingen te bewerkstelligen. Het bezoekersprofiel van de show matchte precies met de eigen targetgroep (gezinnen), de productie leende zich uitermate goed om een exclusieve activatie te ontwikkelen voor Club Ziggo én er kon een groot aantal tickets ingezet worden voor een consumentenactie. Bovendien was er van Walking With Dinosaurs interessante televisiecontent beschikbaar voor uitzending op het Ziggo-kanaal.
Ziggo heeft in samenwerking met Walking With Dinosaurs een grote winactie uitgezet via de Ziggo-kanalen waarbij de deelnemers exclusieve tickets konden winnen voor de voorstelling, alsmede toegang tot Club Ziggo waar één van de dinosaurussen uit de show vooraf kwam ‘spelen’ met de prijswinnaars. Een zeer indrukwekkende en onvergetelijke belevenis. In de entree van Ziggo Dome plaatste Ziggo bovendien fotoborden zodat alle bezoekers ‘in de bek van een dinosaurus’ op de foto konden.
Voor de medewerkers van Ziggo is een exclusieve prijs ontwikkeld waardoor een aantal personeelsleden tickets won mét een backstagetour.
De samenwerking
De samenwerking tussen Ziggo en Mojo Concerts was een combinatie van een sponsorpartnership en een promotionele samenwerking. De communicatie- en associatierechten van Walking With Dinosaurs zijn gebarterd tegen eenzelfde waarde aan communicatie door Ziggo met een stimulans tot kaartverkoop. “Deze samenwerking met Mojo hebben we als zeer positief ervaren”, geeft Pascale de Jong, Senior Product Marketeer Retentie, aan. “Met dit event heeft Ziggo bij kunnen dragen aan de gewenste merkbeleving: media- en entertainmentbedrijf. We hebben onze klanten op een bijzonder en exclusief uitje kunnen trakteren, wat gezien de vele positieve klantreacties enorm werd gewaardeerd.”
Het resultaat
De samenwerking met Walking With Dinosaurs was zeer succesvol en heeft de beoogde doelstellingen daadwerkelijk behaald. 41.000 Ziggo-abonnees bezochten naar aanleiding van de nieuwsbrief de actiewebsite en 50% van die bezoekers deed mee aan de actie. Deze cijfers zijn hoger dan bij andere soortgelijke acties van Ziggo. Bovendien was er een uitzonderlijk hoge opkomst van 90% van de winnaars bij Club Ziggo en hadden zo’n 1000 Ziggo-abbonnees dankzij Ziggo een exclusieve belevenis en een bijzondere dag uit met hun familie.