HET AVONTUURLIJKE VERBOND TUSSEN SHOESTRING EN LOWLANDS
Backstage aapjes kijken op Lowlands - 2012 tot 2014
Shoestring is een jonge dynamische reisorganisatie, boordevol kennis van alle uithoeken van de wereld. Al ruim 15 jaar biedt het bedrijf kwalitatieve groepsreizen aan voor zeer concurrerende prijzen met prachtige routes, sfeervolle accommodaties en goed transport. Belangrijk daarbij zijn de individuele vrijheid van de reiziger, begeleiding door goed opgeleide lokale reisbegeleiders en een gegarandeerde kwaliteit van vervoer en accommodatie.
Het bereiken van hoogopgeleide jongeren
Jong, hoog opgeleid, ondernemend en avontuurlijk. Het werd enkele medewerkers van Shoestring tijdens hun bezoek aan Lowlands al vrij snel duidelijk dat de gemiddelde bezoeker van het festival uitstekend past in de doelgroep van de reisorganisatie. Ook de spannende en creatieve activaties die er waren te bewonderden inspireerden het team van Shoestring om na de bekende en voor de hand liggende partnership met RTL Travel eens een andere richting in te slaan.
De Samenwerking
‘Hoe ver kun je gaan?’. Dat is de pakkende slogan van Shoestring die bij het Lowlands team direct tot de verbeelding sprak. Hoewel de reisorganisatie nog geen ervaring had met festival partnerships en over een vrij beperkt activatiebudget beschikte, werden de creatieve raderen bij Lowlands flink in gang gezet en is er in volledige samenspraak met Shoestring een mooie activatie ontwikkeld. Juist vanwege de overlapping in de doelgroep was het vrij eenvoudig om naar tevredenheid van beide partijen een werkbaar plan op te stellen. Lowlands heeft vanuit zijn creatieve netwerk een kunstenaar ingeschakeld die de doelstellingen van Shoestring perfect kon vertalen in een relevante en boeiende merkactivatie.
Het resultaat
Met talloze enthousiaste reacties van bezoekers, een forse stijging in website traffic en behoorlijk wat media-aandacht, kan de samenwerking tussen Lowlands en Shoestring met recht zeer succesvol genoemd worden. De doelstelling van Shoestring was een onderscheidende campagne op te zetten om de naamsbekendheid te vergroten in de sterk concurrerende reismarkt. Uit een sponsoronderzoek van Lowlands zelf bleek dat bezoekers de activaties erg goed waardeerden en ook direct de juiste merkherkenning hadden. Een mooie prestatie gezien de relatief korte aanwezigheid van Shoestring op het festival.
Het reisverslag van de winnaars van de ticket-verscheur-actie werd uitgebreid getoond in
de festivalkrant Daily Paradise en is vervolgens opgepikt door 3FM. Ook 3voor12 kreeg lucht van de spannende activatie en schreef er enkele uitgebreide reportages over.