BNP PARIBAS & NN North Sea Jazz Festival
internationale merken slaan handen ineen - 2011 tot heden
BNP Paribas is een wereldwijd toonaangevende financiële dienstverlener. De internationale financiële groep heeft haar wortels in Nederland, nadat ze ontstond vanuit de Nederlandse Krediet- en Deposito Bank die in 1863 werd gevestigd. Dankzij BNP Paribas’ sterke business model en haar internationale netwerk biedt BNP Paribas’ ervaren lokale team toegang tot een uitgebreid internationaal scala aan hoogwaardige financiële oplossingen.
Het vergroten van de naamsbekendheid
Sinds 2009 maakt BNP Paribas een enorme groei door in Nederland. Om ook de naamsbekendheid te vergroten is gekozen voor een samenwerking met het North Sea Jazz Festival. Mirjam de Vos, Head of Communications: “North Sea Jazz past goed bij ons bedrijf omdat het net als BNP Nederlandse roots heeft, maar wel een zeer internationaal karakter. Daarnaast is er een logische match, omdat BNP Paribas met haar Stichting de jazzsector al 17 jaar op allerlei manieren stimuleert.”
André Boulanger, destijds CEO BNP Paribas Nederland, verklaarde bij het aangaan van de samenwerking: “Het evenement is een prachtig podium voor de ontwikkelingen op het gebied van muziek en een springplank voor jong talent.”
Indrukwekkend resultaat
Uit onderzoek blijkt dat de samenwerking de naamsbekendheid van BNP Paribas inderdaad heeft versterkt. “Ruim 80% van de bezoekers herkent minimaal een van de sponsoruitingen”, vertelt De Vos. “Bovendien herkent 66% van de bezoekers ons logo op de betaalmunten en is 61% bekend met de naamgeving van de Maas- en Hudson-podia."
De bekendheid van BNP Paribas ligt veel hoger onder de bezoekers van North Sea Jazz dan onder niet-bezoekers, wat een duidelijk effect is van dit sponsorship.
Daarnaast zijn de reacties van relaties en medewerkers ontzettend positief. “Zeker het hospitality-programma slaat erg aan in vergelijking met andere relatie-evenementen. Alles wijst erop dat dit partnership op allerlei gebieden positieve resultaten brengt. Daarom zijn we blij met de verlenging van onze samenwerking.”
BNP Paribas op North Sea Jazz Festival
De focus van de samenwerking tussen North Sea Jazz en BNP Paribas ligt op het ondersteunen van jazztalent en het in contact brengen van kinderen met jazzmuziek. BNP Paribas doet dit via haar Stichting door het steunen van respectievelijk de Paul Acket Award en North Sea Jazz Kids.
Verder heeft BNP Paribas op het festival een hospitality unit, waar relaties worden ontvangen. De Vos: “We vinden dit een mooie gelegenheid om onze klanten te bedanken voor de prettige samenwerking. Wij hebben branding op de Maas- en Hudson-podia en ook op de betaalmuntjes. Dat laatste past weer erg leuk bij ons omdat we een bank zijn.”
Als onderdeel van het partnership van het festival stelde BNP Paribas in 2012 tevens vijftien muziekdownloads ter beschikking aan de kopers van Early Bird driedagenkaarten en kaartkopers van North Sea Jazz Kids.
Succesvolle samenwerking
De samenwerking begon in 2011 en werd door beide partijen zo succesvol bevonden dat zij meteen met drie jaar werd verlengd. Mirjam de Vos: “De organisatie is flexibel en daardoor erg prettig om mee samen te werken. Daarom is BNP Paribas ook de komende jaren aanwezig op het festival. De opzet van ons partnership blijft naar verwachting hetzelfde, omdat alles op dit moment erg goed bevalt.”
Jan Willem Luyken, festivaldirecteur van North Sea Jazz: “Ik ben ongelooflijk trots op de samenwerking met BNP Paribas en beschouw het als een grote eer om een van de grootste banken ter wereld aan het festival te mogen verbinden. Ook de invulling van de samenwerking is heel bijzonder. Ondersteuning van talent en muziekeducatie staan bij zowel BNP Paribas als bij North Sea Jazz hoog in het vaandel, dus daarin kunnen wij elkaar perfect vinden.”